Vader Westra zou trots zijn op Lieuwe

Français : Lieuwe Westra, au Circuit Het Nieuw...

Image via Wikipedia

Zo. Wat was onze Friese vriend Lieuwe Westra sterk in Parijs-Nice deze week. ‘Het Beest’ was beestachtig goed, Ken ik Lieuwe goed? Nee, daarvoor schrijf ik te weinig over hem en spreek ik hem te weinig. Maar die ene keer in Assen, die vergeet ik niet snel. Een bijzonder moment. Een bijzonder gesprek. Over zijn kort daarvoor overleden vader.Het was bij de start van de Vuelta in 2009, eind augustus. De Ronde van Spanje begon met een gevecht tegen de klok, op het TT circuit van Assen. Het leverde fraaie plaatjes op, een bijzondere ambiance en Lieuwe Westra die zich van sterkste kant toonde. Als mens vooral.

Een bijzondere ontmoeting volgde.

Zijn vader was net overleden, de ploeg en Westra waren bij de plechtigheid op vrijdag. Daags erna reed de hele Vacansoleilploeg met rouwbanden. Ik zag het, want ik was in Assen voor een sfeerverhaal over een grote Spaanse ronde die op een Nederlandse ciruit startte. En in de pitbox – waar de renners zich klaarmaakten – sprak ik Lieuwe. Hij wenkte terwijl hij aan het inrijden was: ‘Kom maar, heb wel even tijd.’ Zoiets zei hij.

Dus we spraken elkaar. Over de Vuelta, over zijn profavontuur, over de tijdrit, maar vooral over zijn vader. Westra toonde zich strijdbaar, hij wilde rijden, hij wilde deelnemen. Natuurlijk was het zwaar, maar zijn vader zou het zo hebben gewild. Hij zou ongetwijfeld trots op zijn zoon zijn geweest, toen in 2009.

Laat staan hoe trots hij zou zijn geweest in 2012, bijna drie jaar later.

Over Gerard Bos

Sportjournalist Friesch Dagblad www.desportjournalist.nl Twitter: @GerardBos

Geplaatst op 12 maart 2012, in Wielrennen en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. Wat mij betreft (nu al) Fries sportman van 2012;-)

    Mooi stukje Gerard.
    Misschien een mooie uitdaging voor jou om na zijn carriere een sport-biografisch boek over hem te schrijven. Want dat is een prachtverhaal.😉

    • Dat is inderdaad een prachtverhaal, Michel. Maar helaas doe ik niet veel wielrennen. Genoeg echter om te weten dat – net als Pieter Weening overigens – Westra een erg aardige kerel is. No-nonsense type en al helemaal geen sterallures.

Geef een reactie

