COLUMN | Sinterklaas en EK-loting (gedicht!)

Zo, da’s toch best grappig. Een eigen website. Met een blog. Terwijl het jaar 2011 er nog niet op zit, bereid ik mij voor op 2012. Dit bericht zullen velen pas zien als ik de site openbaar maak. En als u dit nu leest, is dat gebeurd. Over het hoe en waarom van DeSportjournalist.nl leest u meer in het welkomstbericht.

Natuurlijk begint een mens niet met een lege site, dus plaats(te) ik al eind 2011 in het geheim mijn eerste content. Columns lenen zich daarvoor. Zoals deze, verschenen van mijn hand in het Friesch Dagblad van maandag 5 december. In dichtvorm én met een verhaal! Zowaar.
Hieronder, na de break! (en in mijn portfolio, verderop deze site)

Voor Sint, van mij

(Column in Friesch Dagblad na de loting voor het EK voetbal 2012)

Beste Sint,

U heeft vandaag vast weinig tijd,
maar we moeten even praten.
Ik wil namelijk iets aan u kwijt,
dat had u vast al in de gaten.

Het was nog niet zo lang gelee,
dat ik u op deze plaats liet blijken
dat Oranje en Duitsland in groep C,
mij wel leuk zou lijken.

Mijn Duitse vriendin vond het goed,
dus ik zei: ik vraag Sinterklaas.
Die heeft vast wel wat invloed,
zelfs op de hoogste UEFA-baas.Wij kregen weliswaar Duitsland,
maar toch, het werd groep B.
Sint, wat is er aan de hand?
Heeft u misschien enig idee?

Ik wilde het duel op m’n verjaardag,
in juni, op de achttiende.
Ik ging ervan uit dat u wel inzag,
dat ik een leuk feest verdiende.

Het moest niet omdat ik het zeg,
maar ik wilde zo graag naar dat duel.
Dat is nu in de Oekraïne, ver weg,
en ik had liever Polen, snapt u wel?

Groep C was Gdansk geweest,
nu is het Charkov, een saaie boel.
Daarheen reizen is geen feest,
Of was dat misschien juist het doel?

Was dit een snood plan van UEFA,
met de Sint in het complot?
Ik las namelijk iets van een collega,
die suggereerde een doofpot.

Oranje in Oekraïne was UEFA’s wens,
met dank aan onze kleuren.
Daarmee zouden de oranjefans
’t grauwe Charkov erg opfleuren.

De UEFA was dubbel tevreden:
Want Duitsers in Polen? Liever niet.
Gevoelig wegens ’t oorlogsverleden,
is namelijk hoe de bond dat ziet.

Engelsen wilden ze ook niet in Polen,
dat vond de UEFA niet zo best.
Dat was als lopen op hete kolen,
met rellen en iedereen gestrest.

In Gdansk is het Spaanse basiskamp,
groep C werd door dat land begeerd.
Dat vond de UEFA juist géén ramp,
was de loting gemanipuleerd?

Is dit vergezocht, moet ik kappen?
Of het waar is, beste Sint, geen idee.
Maar ik zou dan wel ineens snappen
waarom het niet lukte, die groep C.

Wacht eens: u woont in Madrid
en kleedt zich in rood en geel.
In kleuren van de Spaanse outfit,
misschien zegt dat ook wel veel.

Dus gauw terug naar Spanje
paardje in galop; snel, snel, snel
U houdt gewoon niet van Oranje,
voortaan vraag ik de Kerstman wel.

* Reageren? Hieronder! Of zie twitter: @GerardBos. Of bezoek zijn pagina op Facebook!

Over Gerard Bos

Sportjournalist Friesch Dagblad www.desportjournalist.nl Twitter: @GerardBos

Geplaatst op 6 december 2011, in Buitenlands voetbal, Columns, Friesch Dagblad, Oranje, Zomer en getagd als , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

